vertailu
24
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
Teksti ja mittaukset: Mauri Eronen Kuvat: Markus Paajala ja Mauri Eronen
? Audio Analogue
Crescendo
? Cambridge
Audio Azur
351A
? NAD C 326BEE
? Onkyo A-9050
? Pioneer A-50
? Yamaha A-S500
? Yarland FV-34A
Perusvahvistimen käyttö
on todellista plug?n?playtä.
Mutta yksinkertaisuudestaan huolimatta perusvahvistimissakin on eroja. Mutta miten putkitoiminen Yarland vertautuu laatikkovahvistimiin?
Yamaha ja Yarland haukkaavat tavallisilla kuunteluvoimakkuuksilla.
Tyhjäkäyntikulutus on hyvin pieni Audio Analoguessa ja Cambridge Audiossa, 14 wattia. 700 euron Audio
Analogue otettiin mukaan, koska sellaista ei edellisessä hintahaarukan kattavassa vahvistinvertailussa (HM
3/2012) testattu.
Vahvistimien erilaiset toimintaperiaatteet tulevat
ilmi jo niiden sähköverkosta ottamaa tehoa vertailemalla. Perinteisestä
toimintatavastaan huolimatta NADin ja Yamahan kulutuskin on toimettomana maltillinen, noin 30 wattia.
Putki-Yarland haukkaa A-luokkaisuutensa vuoksi yli
sata wattia käytetystä kuunteluvoimakkuudesta riippumatta.
Kirjavasta joukosta huolimatta kaikki vertailulaitteet ovat kaukosäädettäviä. D-luokkaiset Audio Analogue, Cambridge Audio
ja Pioneer tulevat toimeen alle puolella siitä mitä NAD,
25. Onkyon pykälät ovat desibelin välein analogiotolla, mutta digiotolla säätö tapahtuu kahden desibelin tarkkuudella.
Keskihintainen joukko
Valtaosa testiin valituista vahvistimista sijoittuu kapeaan 450?600 euron hintaluokkaan. vertailu
Signaalin
voimistajat
Äänen voi vahvistaa
kaiuttimille monin tavoin.
Vertailimme mielenkiintoisessa
hintaluokassa kuusi tavallista
transistorimallia, joiden lisäksi
otimme ässäksi mukaan Yarlandin
perinteisen putkivahvistimen.
Stereovahvistin puolustaa edelleen paikkaansa
hyvän äänen ystävän kotona. Jo saman toimintaperiaatteen
ympärille koottujen koneiden välillä, oli se sitten perinteinen ab-luokan transistorivahvistin tai hyvän
hyötysuhteen d-luokkaisia päätteitä hyödyntävä laite.
Otimme vertailuun seitsemän stereointegroitua.
Kuusi niistä ei äkkipäätä eroa kuin hieman designiltaan, mutta yhden näkeminen hifikaupan hyllyssä herättää varmasti kysymyksiä. Audio Analoguessa ja Onkyossa oton valinta tapahtuu yhdellä tai kahdella painikkeella selaamalla.
Muissa linjatuloille on suoravalinnat. Yarlandin kompakti mutta
napakka kalikka sisältää äänenvoimakkuuden säädön.
Oton valintaa vaihtaakseen täytyy kömpiä vahvistimen luo.
Muiden laitteiden kaukosäätimet ohjaavat vahvistimen lisäksi saman valmistajan soittimia ja Audio Analoguen, NADin ja Yamahan tapauksessa myös virittimiä. Monikanavaisten vahvistimien ja muovisten kotiteatteripakettien johtosopan
kanssa taistelulle perinteisen simppeli kattaus on houkutteleva vaihtoehto.
Vaikka av-vahvistimet ovatkin nykyisin teknisesti
hienoja ja suorituskyvyltäänkin usein täysin riittäviä,
on integroidun stereovahvistimen käytössä puolensa.
Sen kanssa ei tarvitse painia fyysisten liitäntöjen ja
vahvistimen näyttämien ottojen yhteensovittamisessa. Pois jäävät myös videoprosessorin asetusten ja
kymmenien surroundtilojen joukosta vähiten signaalia muokkaavien etsiminen. Viimeistelyltään
ja tuntumaltaan Cambridge Audion, Pioneerin ja Yarlandin kaukosäätimet ovat joukon parhaat.
Äänenvoimakkuuden säätö tapahtuu portaittain
Audio Analoguessa, Onkyossa, Pioneerissa ja Yamahassa
vertailu
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
Audio Analoguen äänenvoimakkuussäädön toimintaa voi muokata omiin tarpeisiin sopivaksi. Tällaisen vahvistimen antoteho tuplautuu aina, kun kuorman impedanssi puolittuu. ja kuuluu kaiuttimella
musiikkia toistettaessa.
Putkivahvistimissa, erityisesti takaisinkytkemättömissä, antoimpedanssi on
usein hyvin korkea. Tällöin kytkentä tehdään joko optista tai koaksiaalista kaapelia käyttäen,
jossa signaali siirtyy kuluttajalaitteissa s/pdif-formaatissa. Yarlandiin voi kytkeä yhtä aikaa vain kaksi äänilähdettä.
Kannettava mp3-soitin tai puhelin on usein helpointa liittää vahvistimen etulevyssä olevaan 3,5-milliseen miniplugiliitäntään, jolloin vahvistimen taakse
ei tarvitse kurotella. Laitteessa
on neljä vaihtoehtoa säädön nopeudelle, jotka muokkaavat yhden pykälän suuruutta eri tavalla eri voimakkuussäätimen asennoissa. Usein vahvistimen
tai aktiivikaiuttimet voi kytkeä suoraan kuulokeliitäntään, jolloin äänenvoimakkuuskin säätyy television
omalla kaukosäätimellä.
Edullisissa vahvistimissa digitaalisia liitäntöjä näkee vain harvoin, mutta tässä joukossa on kaksi poikkeusta. Sellainen on Audio Analoguessa,
Cambridge Audiossa, NADissa ja Onkyossa.
Nykyisin useissa televisioissa on vain digitaalinen
lähtöliitäntä äänelle, joten oman vahvistimen liitäntöjen riittävyys kannattaa tarkistaa. Siis, jos kaiuttimessa on voimakas impedanssipiikki keskialueella, näkyy se myös korkean antoimpedanssin vahvistimen tuottamassa
taajuusvasteessa . Onkyo tarjoaa yhden optisen ja kaksi koaksiaalista ottoa. Herkille kaiuttimille tarkoitetulla asetuksella voimakkuus kasvaa vielä hitaammin säädön alkupäässä. Cambridge Audiossa on usb-liitäntä, joten siihen voi kytkeä digitaalisesti tietokoneen.
Tavallinen stereovahvistin ei ymmärrä kotiteattereissa käytettyjä monikanavaisia Dolby Digital- ja dtsdigitaalisignaaleja, vaan ääni täytyy tuoda niihin pakkaamattomana pcm-stereoäänenä.. Kahdessa kaapelissa kulkee erikseen
vasemman ja oikean kanavan informaatio, ja ne on
erotettu toisistaan värikoodauksin (punainen/musta
tai punainen/valkoinen).
Jokainen musiikkia toistava hifilaite tulee kytkeä
omaan liitäntäänsä eli ottoon, ja tarvittavien ottojen
määrä riippuu äänilähteiden määrästä. Niiden kanssa koko
setin sovitus on erittäin tärkeää. Korvalle herkällä 3 500 hertsin taajuudella näkyvä
impedanssipiikki saattaa tehdä tällaisesta vahvistimesta viileän ja ylierottelevan
kuuloisen.
Radiotehnica Giant FS 100 -kaiuttimen
(HM 8/2011) impedanssivaste on tasainen. Tavallisesti esimerkiksi cdsoitin kytketään vahvistimeen analogisesti rca-kaapeleita käyttäen. ?High?-asento
tarjoaa lähes 50 prosenttia enemmän tehoa,
ja kytkin kannattaakin kääntää ?low?-asentoon kaiuttimien impedanssista riippumatta
vasta, jos vahvistimen suojapiirit aktivoituvat
toistuvasti.
Kuorman
merkitys ääneen
Kaiutin yhdessä huoneen kanssa muokkaa eniten kuuntelijan korviin saapuvan
äänen taajuustasapainoa. Tavallisen vahvistimen
antoteho jää tyypillisillä kaiuttimilla liian
pieneksi vain erikoistapauksissa, mutta
vahvistimen ja kaiuttimen yhteispeliin
vaikuttaa toinenkin iso tekijä, impedanssi.
Taajuustoiston tasaisuuteen vaikuttavat sekä vahvistimen antoimpedanssi eli
sisäinen vastus että kaiuttimen impedanssi. Joissakin
d-luokkaisissa vahvistimissa impedanssi
26
kasvaa korkeilla taajuuksilla, minkä vuoksi tasaisenkin impedanssivasteen kaiutin
saattaa kuulostaa liian kirkkaalta.
Mittauksissa ja kuunteluissa käytetyn Aurelia Magenta -kaiuttimen impedanssivaste. Koska kaiutin on myös varsin herkkä
(92 dB/W), soveltuu se hyvin pienitehoiselle putkivahvistimille, jonka antoimpedanssi on suuri. Vaikka vahvistimen merkitystä äänenlaatuun usein vähätellään, on sillä joissain tilanteissa yllättävänkin huomattava rooli äänenlaadun kannalta.
Ideaalinen vahvistin ei välitä millainen
kaiutin eli kuorma siihen on kytketty,
vaan se toimii kaikilla taajuuksilla jännitelähteenä. Tällaisia voivat
cd-soittimen lisäksi olla esimerkiksi televisio, levysoitin ja lähiverkosta ja muistitikuilta musiikkia toistava
mediasoitin.
Digitaalista mediaa, kuten cd-levyjä tai tiedostoja
toistavat laitteet tarjoavat usein myös digitaalisen lähdön vahvistimeen kytkemiseksi. Ominaisuus mahdollistaa vaikkapa taajuuskorjaimen sijoittamisen signaaliketjuun tai vahvistimen käyttämisen puhtaasti esi- tai päätevahvistimena.
Yamahan impedanssivalinta rajoittaa virranantokykyä ?low?-asennossa. Kaiuttimen impedanssi
laskee alimmillaan noin kolmeen ohmiin,
ja vahvistimen Powercube-mittaus selvittää, tuottaako 80 hertsille osuva 4 ohmin
ja 45 asteen kapasitiivinen vaihekulma
mahdollisesti ongelmia.
Liitännät
Kaikki kodin äänilähteenä toimivat laitteet tulee kytkeä vahvistimeen, jossa jännitetaso kasvatetaan riittäväksi kaiuttimia varten. Perusasetuksella voimakkuus kasvaa nopeammin pienillä tasoilla ja nopeutuu
säädetyn tason kasvaessa. Haluttaessa voi valita myös
tasaisin yhden desibelin välein nousevan säädön.
NADissa esi- ja päätevahvistimet on yhdistetty vahvistimen ulkopuolella silloilla. Suuren antoimpedanssin vahvistimella näkyy taajuusvasteessa korostuma
20 ja 80 hertsin kohdalla. Koaksiaalikaapelin tulisi periaatteessa olla impedanssisovitukseltaan 75 ohmia,
mutta digitaalisignaali siirtyy lähes poikkeuksetta virheettömästi myös tavallista rca-välikaapelia pitkin.
Eniten analogisia rca-ottoja on NADissa, seitsemän.
Audio Analoguen, Cambridge Audion, Pioneerin ja Yamahan viisi sekä Onkyon neljä riittävät nekin ongelmitta. Jos ne
poistaa, ei ääntä kuulu. Myös
vahvistimen antoimpedanssi saattaa
muuttua taajuuden funktiona. Pähkinänkuoressa: mitä pienempi
on vahvistimen antoimpedanssi, sitä vähemmän kaiuttimen impedanssin vaihtelut eri taajuuksilla vaikuttavat taajuusvasteeseen.
Korkean antoimpedanssin vahvistin alkaa taajuusvasteeltaan mukailla kaiuttimen impedanssivastetta. Optisen kaapelin liitäntä on nimeltään toslink,
ja koaksiaalikaapelin liittimenä toimii analogisista välikaapeleista tuttu rca
-painike korostaa bassoja noin 7 desibeliä
40 hertsin keskitaajuudella. Subwoofer voidaan mallista riippuen kytkeä vahvistimeen kaiutinliitännöistä tai rca-liitännällä.
Kaiutinliitäntöjä käytettäessä subwooferille vedetään tavallinen kaiutinkaapeli vahvistimen kaiutinterminaaleista. Sävyn tai balanssin
säätimiä ei ole, ja ottokin valitaan äänenvoimakkuussäädintä painamalla.
Matalinjainen Cambridge Audio muistuttaa ulkoisesti perinteistä stereovahvistinta, vaikka sisällä sykkiikin d-luokan sydän. Ilman esivahvistinastetta
ääni on ohut ja ponneton.
Levysoitinotto on Onkyossa, Pioneerissa ja Yamahassa. Tallenninlähdössä (tape out) voimakkuus pysyy aina vakiona, joten
sitä ei voi käyttää subwooferin kanssa. Se on myös säröarvoiltaan kahdeksan ohmin lähtöä aavistuksen parempi.
Subwooferin kytkentä
Pienten jalustakaiuttimien kanssa saattaa joskus ilmetä tarve subwooferille, joka jatkaa bassotoistoa matalimpiin taajuuksiin asti. Toiminta
asetetaan päälle etulevyn keinukytkimellä. NAD on ainoa, jossa esi- ja pääteaste on yhdistetty
toisiinsa ulkoisella sillalla. Toimintoa varten esivahvistin tai äänenvoimakkuudensäädöllä varustettu äänilähde tulee kytkeä takalevyn vastaavasti nimettyy rca-ottoon.
Suurikokoisilla kiertokytkimillä koristettu Yamaha
edustaa perinteistä luukkia. Tällöin basso ja
diskantti korostuvat vähitellen keskialueeseen nähden
voimakkuuden vähentyessä.
Puupaneelein viimeistelty Yarland toimii pre-inputoton kanssa puhtaana päätevahvistimena. Niiden perässä on samannäköiset painikkeet tape monitorin kytkemiseen
ja sävynsäätimien ohitukseen. Onkyossa on esivahvistinlähtö, jota voi käyttää samaan tarkoitukseen.
Subwoofer voidaan kytkeä rca-kaapelilla stereovahvistimen esivahvistinlähtöihin
(pre out), dedikoituun subwooferlähtöön tai kaiutinkaapeleille kaiutinliitäntöihin, jos
subwooferissa on kaiutintasoisen signaalin ymmärtävät terminaalit. Sävynsäätimet voi ohittaa direct-kytkimellä.
Omaa karun muovista ilmettä jatkava NAD hoitaa
oton valinnan suorapainikkeilla. On myös mahdollista käyttää signaalinvaimenninta, joka pudottaa vahvistimen kaiutinliitännöistä saatavan äänen sopivaksi subwooferin linjatasoiselle rca-otolle.
Vertailun vahvistimista linjatasoinen subwooferliitäntä on NADissa, Onkyossa ja Yamahassa. Muiden vahvistimien
kanssa joudutaan käyttämään ulkoista esivahvistinta.
Ominaisuudet
Tukevan metalliseen koteloon kootun Audio Analoguen erikoisuus on äänenvoimakkuussäätimen ohittava
bypass- eli kotiteatteriotto. Soft Clipping -merkkivalo kertoo onko ominaisuus kytketty päälle laitteen
takalevystä, mutta ei kerro vahvistimen säröytymisestä. Vahvistimen kiinteän antotason line out- tai tape out -liitäntään subbaria ei voi kytkeä, sillä tällöin äänenvoimakkuus ei säädy samassa suhteessa kaiuttimien kanssa.
27. -painike, jolla esiaste voidaan ohittaa kokonaan. Erikoisuus on portaaton
loudness-kytkin, jolla äänenvoimakkuutta voi vaimentaa asteittain keskialuetta painottaen. Yksillä kaiutinlähdöillä varustettuun vahvistimeen kytkentä
täytyy tehdä kiinnittämällä sekä kaiuttimien että subwooferin kaapelit samoihin terminaaleihin.
Jos subwooferissa ei ole kaiutintasoista ottoa, täytyy vahvistimessa olla joko subwoofer- tai esivahvistinlähtö, joka muuttaa signaalin voimakkuutta äänenvoimakkuussäätimen mukana. Kotiteatterivahvistimen
esivahvistinlähdöstä vedetään rca-kaapeli ottoon numero 5, eikä äänenvoimakkuussäätöön tarvitse koskea. Jos vahvistimessa on erilliset b-kaiutinlähdöt, voidaan
subwoofer kytkeä niihin. vertailu
Levysoitinta ei voi kytkeä suoraan vahvistimeen, jos
siinä ei ole sisäänrakennettuna niin sanottua levysoitinesivahvistinta. Vahvistimen voi takalevyn kytkimellä asettaa vaipumaan automaattisesti virransäästötilaan hetken toimettomuuden jälkeen.
Ulkoisesti Onkyota vastaava Pioneer toimii peruskäytössä samaan tapaan. Näiden väliin voi kytkeä
vaikkapa taajuuskorjaimen.
Suurikokoinen Onkyo on suunnittelultaan perinteinen. Testilaitteessa pääteputkina olivat
Yarlandissa on erilliset kaiutinterminaalit neljän ja kahdeksan ohmin nimellisimpedansseille.
Tavallisella kaiuttimella neljän ohmin terminaali ja sen alhaisempi antoimpedanssi tuottaa
useimmiten tasaisemman taajuusvasteen. Sävynsäätimet ja balanssisäädin
ohittuvat direct-kytkimellä, minkä lisäksi ?Phase matching bass. Äänenvoimakkuus säätyy isolla rullalla vahvistimen keskeltä, ja otto valitaan pienemmällä pyörylällä
oikeasta reunasta. Etulevyssä on ?Power amp
direct. Jokainen linjaotto valitaan
omalla painikkeellaan, jonka päällä palaa aktiivisuutta
ilmaiseva valo. Yksi linjaliitäntä voidaan
määritellä tähän käyttöön. Etulevy on hyvin pelkistetty. Putkitoimisuus mahdollistaa äänen hienosäätämisen tyhjiöputkia vaihtamalla. Esivahvistin, jota myös usein
riaa:ksi kutsutaan, voi sijaita joko levysoittimessa itsessään tai vahvistimessa. Niihin voidaan kytkeä mm- eli magneettiankkurirasiaa käyttävä levysoitin
Etuasteessa tehdään myös
linjatulon eli oton valinta sekä signaalin äänenvoimakkuuden säätö. NADin
harmonisen ja intermodulaatiosärön määrä on kiitettävän alhainen.
Putkitoimisen Yarlandin särötaso on tekniikalle
tyypillisesti korkea, mutta sen luonne on ääntä pyöristävä eikä niinkään rasittava. siis integroitu . Onkyo pystyy ohjaamaan helposti lähes minkälaisia kaiuttimia tahansa, ja Yamahallakin vain yhden ohmin
vaikea kuorma aiheuttaa antotehon laskua. Neljän ohmin kaiutinannoista särötaso on pääsääntöisesti pienempi.
Äänenvoimakkuuden säätö toimii Audio Analoguessa, Pioneerissa, Onkyossa ja Yamahassa digitaali-. Päätevahvistimessa esivahvistimen valmistelema signaali vahvistetaan ja syötetään kaiutinliitännöistä kaiuttimille.
Integroidun vahvistimen lisäksi on olemassa erillisvahvistimia, joissa yhdessä laitteessa on vain joko esi- tai päätevahvistin. -näppäimen ja takalevyn rca-oton avulla. Myös
Pioneer ja NAD ovat varsin tehokkaita. Yarlandissa vaste mukailee suoraan kaiuttimen impedanssivastetta, joten sovitus on tärkeää. Yhdelläkään
vahvistimella ei ole suuria vaikeuksia ohjata jyrkän
vaihekulman sisältäviä 4?8 ohmin kaiuttimia, mutta
Audio Analoguessa vaihekulmat alkavat vaikuttaa
heikentävästi kahdella ohmilla. Säädintä käytetään niin, että äänenvoimakkuutta aletaankin pudottaa
suurelta kuunteluvoimakkuudelta volume-säätimen sijaan loudness-säätimellä.
Pioneeria voi käyttää pelkkänä päätevahvistimena etulevyn ?Power amp direct. Myös Pioneerissa antoimpedanssi on suurehko
korkeilla taajuuksilla, joten siinä näkyy vasteen kohoaminen diskantilla.
Pioneerin pariksi ei nyrkkisääntönä kannata valita
kovin kirkasäänisiä kaiuttimia. Stereojärjestelmässä näitä tarvitaan kaksi kappaletta, yksi kummallekin kaiuttimelle. Tuberollingharrastusta voi viedä toiselle tasolle eri valmistajien
putkia kokeilemalla. Audio Analoguessa kohina voimistuu
matalia taajuuksia kohti. Monopäätevahvistin on erillinen pääte, jossa
on vain yksi kanava. Pioneerin kohinataso on
vertailun korkein.
Audio Analoguessa on tavallista enemmän säröä
matalilla taajuuksilla. Bassoilla säröä on yhden watin jatkuvalla teholla jopa kymmenen prosenttia ja kilohertsilläkin prosentin luokkaa. Etuaste eli esivahvistin sisältää linjatulot eli liitännät, joihin äänilähde, kuten cd-soitin tai digiboksi kytketään. samoihin kuoriin sekä etu- että pääteaste. Sen takia taajuusvaste
on impedanssiltaan vaihtelevien kaiuttimien kanssa
epätasainen. Yarlandin alhainen antoteho kaikkiin kuormiin kannattaa ottaa
huomioon.
Cambridge Audio, NAD, Onkyo ja Yamaha ovat
erittäin hiljaisia, eli niiden häiriöetäisyys on suuri.
Pohjakohina ei todennäköisesti kuulu herkilläkään
kaiuttimilla. Myös sen linjaotto säröytyy
helposti, eikä siihen kannata liittää soitinta, jonka
antotaso on yli kaksi volttia. Yarlandin kanssa voisi kuvitella käytettävän herkkää laajakaistakaiutinta,
jolla tehoa tarvitaan vähän eikä jakosuodin aiheuta
voimakasta impedanssin vaihtelua.
Onkyo ja Yamaha ovat joukon tehokkaimmat. Äärimmäisyyksiin erottelu menee silloin, kun sekä etu- että päätevahvistimien virtalähteetkin on sijoitettu omiin koteloihinsa.
28
Mittaustulokset
Teknisesti moitteettomat Cambridge Audio, NAD, Onkyo, Pioneer ja Yamaha suoriutuvat mittauksista hienosti. Niiden suorituskyky on keskimäärin parempi
kuin vuosi sitten vertailtujen 700?800 euron hintaisten stereointegroitujen.
Yarlandin ongelmana on putkitekniikalle ominainen korkea antoimpedanssi. Ei ole epätavallista, että tiettyjen
valmistajien uusista KT88-rööreistä köyhtyy tonnin
parilta.
Yamahan loudness-säädin alkaa korostaa portaattomasti bassoa ja diskanttia, kun sitä käännetään vastapäivään. Paras vaihtoehto on äänenvoimakkuudeltaan säädettävä äänilähde. Silloin
etuaste äänenvoimakkuussäätimineen ohitetaan, ja signaalitie on ainakin periaatteessa
puhtaampi. vertailu
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
vakiona pentodityyppiset EL34-putket, joiden tilalle
voi halutessaan vaihtaa KT88-tetrodit. Varovaisuutta kannattaa kuitenkin noudattaa, sillä ilman esiasteen
vaimennusta kaiuttimet rikkoutuvat helposti,
jos äänilähteen voimakkuussäätö jää vahingossa täysille.
Mikä on integroitu
vahvistin?
Integroitu vahvistin tarkoittaa laitetta, jossa on yhdistetty . Yhden
ja kahden ohmin jyrkät vaihekulmat ovat kuitenkin
erittäin harvinaisia kotikaiuttimissa. Usein etusessa on
muitakin ääntä muokkaavia ominaisuuksia, kuten matalien ja korkeiden äänien tason
sekä kanavatasapainon säätö. Päätetoimintoa kannattaa kokeilla, jos äänilähteessä on sisäänrakennettu
voimakkuudensäätö. Teho putoaa noin
puoleen 60 asteen induktiivisella kuormalla
Sivumakuna
on ripaus viileyttä, johon kuitenkin tottuu nopeasti.
Digitaalisesti kytkettynä sointimaailma pyöristyy eikä
enää tuota samaa uskottavuutta mikä hyvällä äänilähteellä on mahdollista. Kahden desibelin puolto toiseen kanavaan on jo selvästi kuuluvissa.
Kanavaerotus, eli äänen vuotaminen toiseen kanavaan on ryhmässä kokonaisuutena vain tyydyttävää tasoa, mikä saattaa heikentää stereokuvan tarkkuutta. Yarlandin
kahdeksan ohmin annon kanavaerotus on myös
melko hyvä.
Yamahan 24 dBW tehoa ja tavallinen 83 dB/W herkkä jalustakaiutin mahdollistavat
24+83 =107 desibelin maksimiäänenpaineen. Koska tehon kaksinkertaistaminen kasvattaa äänenpainetta vain kolme desibeliä, ovat vahvistimien todelliset tehoerot pienempiä kuin luulisi. Suurimmat tekijät ovat haluttu
äänenvoimakkuus, käytettyjen kaiuttimien herkkyys sekä käytössä oleva kuuntelutila.
Kun vahvistimen teholukeman muuttaa wattien sijaan desibeliwateiksi, helpottuu
antotehon vertailu merkittävästi. Onkyossa ja Pioneerissa on merkityksetön desibelin kymmenyksien poikkeama.
Cambridge Audio, NAD ja Yarland luottavat analogiseen potentiometriin. Jaetulle kakkossijalle ylsivät Cambridge Audio ja
NAD. vertailu
Suhteellisuudentaju
tehoihin
Yarland 7,7 dBW
Cambridge Audio 19,3 dBW
Audio Analogue 19,8 dBW
Pioneer 22,2 dBW
NAD 22,3 dBW
Vahvistimia markkinoitiin ennen vanhaan lähes yksinomaan wateilla. Sopivilla äänenvoimakkuuksilla ja oheiskalustolla
ääni on kuitenkin parhaimmillaan nautittavan innostava.
Cambridge Audion analogiottojen tekstit ovat
näppärästi ylösalaisin, joten niistä saa selvää
laitehyllyn yli kurotellessa. Yamahassa erotus on hyvä keskialueella
mutta heikko korkeimmilla diskanteilla. Kuinka paljon
tehoa sitten oikeasti tarvitaan, riippuu monesta asiasta. Äänilähteenä toimi Meridian
808i -cd-soitin, ja kaiuttimina olivat Aurelia Magenta
-jalustakaiuttimet. Usb-oton avulla
tietokoneen äänet saa siirrettyä diginä vahvistimelle asti.
Audio Analogue on ainoa, jossa yhden tulon
voi määritellä kotiteatterikäyttöön. Yarland on ainoa, jossa se
näkyy kanavatasapainon heittelynä. Niissä voimakkuus säätyy portaittain.
Audio Analoguen ja Yamahan kanavatasapaino eli
vasemman ja oikean kanavan voimakkuuden suhde
on tasainen säätimen asennosta riippumatta. Audio Analoguesta kaksikko jää lähinnä sävymaailman innostavuudessa.
Napakan ytimekäs Yamaha ei kainostele vaan soi
kuivakan ripeänä ja jopa kipakkana. Oheisessa kuvaajassa on ilmoitettu vertailun vahvistimien antoteho desibeliwatteina neljän ohmin kuormaan.
Onkyo 23,2 dBW
Ääni
Mikael Nederström kuunteli vahvistimet Hifimaailman kuunteluhuoneessa. Pahimmassa tapauksessa säröytynyt eli leikkautunut signaali polttaa kaiuttimen diskanttielementin. Siinä missä Cambridge Audio on analyyttinen,
yleispätevä ja puhdas, soi musiikki NADin kautta dynaamisen suoraviivaisesti ja yläpäästään jopa miellyttävästi. ?Bypass?eli kotiteatteritulo tarkoittaa, että kyseinen
liitäntä ohittaa voimakkuussäätimen. Vasta noin kymmenen desibelin äänenpaine-ero eli tehon kymmenkertaistuminen
koetaan äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumisena.
Yksinkertaisella yhteenlaskulla voidaan saada arvio suurimmasta mahdollisesta äänenpaineesta. Referenssivahvistin oli Musical Fidelity M6 500i. Analogi- ja digitaalitulot sisältävä Onkyo kuunneltiin molemmilla otoilla.
Vahvistimissa on selviä luonne-eroja, ja kuunteluissa havaitut asiat näkyvät selvästi myös mittauksissa.
Äänellisesti parhaaksi arvioitiin Audio Analogue.
Avoin mutta rasittamaton ääni on yleispätevän rullaava. Pidäkkeetöntä
vahvistinta ei kannata sijoittaa valmiiksi kireä-äänisen
kaluston kumppaniksi, mutta sopivassa seurassa sointi on tarkka ja kykenevä.
Onkyon analogiotto tuottaa puhtaan erottelevan
äänen, joka pitää kaiuttimet kontrollissa. muhevuuden kustannuksella.
Soinnin laatu on pitkälti ääniteriippuvainen, ja räkäisin rokki saattaa valahtaa turhankin kirpeäksi.
Yarlandin suuri antoimpedanssi kuuluu keskialueen
esiin työntyvyytenä ja taajuusvasteen mutkitteluna.
Tehonpuute korjaantuu herkkiä kaiuttimia käyttämällä. Kaiuttimen rikkominen on siis helpompaa alitehoisella kuin riittävillä tehoreserveillä varustetulla vahvistimella.
29. Vastaavasti Cambridge Audion 19 dBW
saman kaiuttimen kanssa tuottavat enimmillään 102 desibeliä. Molemmat otot kannattaa kokeilla, koska tilanne voi eri soittimella muuttua päinvastaiseksi.
Korkeita taajuuksia käytetyillä kaiuttimilla korostavat Pioneer ja Yarland todettiin myös kuunteluissa
kirkkaiksi. Yamahan viisi desibeliä
enemmän painetta tarkoittaa lähes kolminkertaista tehoa watteina.
Puhtaan tehon loppuminen ilmenee ääneen säröytymisenä. Pioneerin ääni on ensi kuulemalta läpinäkyvän erotteleva . Kaksikko jää kuunteluarvioissa häntäpäähän tasapistein. Silloin
vahvistinta voi käyttää helposti av-vahvistimen perässä päätevahvistimena vain oikea
otto valitsemalla.
Yamaha 23,8 dBW
sesti ohjattuna
-kytkin ei vaikuta saatavaan tehoon tai vahvistimen sähköverkosta ottamaan tehoon.
Teho mitattiin Yarlandilla 5 % särörajalla. Vaste mitataan teoreettisen kahdeksan ohmin resistiivisen kuorman (musta käyrä) lisäksi aidolla kaiutinkuormalla (Aurelia Magenta, punainen
käyrä), mikä usein paljastaa korkean lähtöimpedanssin vaikutuksen taajuusvasteeseen. Mittaus tehdään IHF202-standardin mukaisesti niin, että vahvistinta kuormitetaan 1 kilohertsin
sinisignaalilla 20 millisekunnin ajan, minkä jälkeen tasoa pudotetaan 20 desibeliä 480 millisekunnin ajaksi.
Ideaalisen vahvistimen teho kaksinkertaistuu eli kasvaa 3 desibeliwattia kaiutinkuorman puolittuessa. Mittauksessa vahvistimen antama
hetkellinen teho mitataan 1, 2, 4 ja 8 ohmin kuormaan viidellä eri vaihekulmalla. Vaihekulmilla ei ole vaikutusta tehoon. Induktiiviset kuormat aiheuttavat Yarlandille vaikeuksia jo kahdeksalla
ohmilla. Harmonisen särön (THD) raja mittauksessa on 1 prosentti. Jos virta on jännitettä edellä, kutsutaan kuormaa kapasitiiviseksi. Takalevyn
alhaisen kaiutinimpedanssin asetus pudottaa antotehoa noin
30 prosenttia. Huomaa kuvaajan muista eroava skaala.
Taajuusvasteet
Taajuusvaste kuvaa vahvistimen kaiutinlähdön tuottamaa voimakkuutta taajuuden funktiona. Tämä tarkoittaa
kääntäen sitä, että vahvistin toimii tasaisena jännitelähteenä kuormasta riippumatta. Reaktiivisuus tarkoittaa, että sähkövirran ja jännitteen välillä on vaihe-eroa. Putkivahvistimella
särön luonne on transistorivahvistinta miellyttävämpi. Käytetty teho kanavatasapainomittauksia lukuun ottamatta on yksi watti. Onkyo mitattiin sekä analogiettä digitulolla, Yarland neljän ja kahdeksan ohmin kaiutinlähdöistä.
mittaustulokset
Audio Analogue Crescendo
Tehokuutio paljastaa
Vahvistimien tehomittaukset tehdään ruotsalaisen Audiographin PowerCubella. Sävynsäätimien ohitus
pois päältä vaimentuma on bassosäätimen
keskiasennossa ?3 dB @ 20 Hz.
Yarland FV-34A
D-luokan päätteiden antoimpedanssi on
korkea suurilla taajuuksilla, mikä saa aikaan
diskantin tason voimistumisen etenkin
sellaisilla kaiuttimilla, joilla on tällä alueella
suuri impedanssi.
30
Taajuusvaste on suora sekä vastuksella että
oikealla kaiutinkuormalla.
Korkea antoimpedanssi aiheuttaa
vahvistimen voimakkaan reagoinnin
kaiuttimen impedanssivasteeseen.
Musta käyrä on taajuusvaste 8 ohmin
kuormalla 8 ohmin lähdöistä, magenta
käyrä 4 ohmin lähdöistä, punainen
käyrä Aurelia Magenta -kaiutin kuormana 4 ohmin lähdöistä, sininen käyrä
8 ohmin lähdöistä.. Ideaalisen vahvistimen vaste on viivasuora aina tasavirrasta kuuloalueen ylärajalle
riippumatta siihen kytketystä kaiuttimesta. Jakosuotimen komponenttien ja kaiutinelementin puhekelan takia kuorma on aina
jossain määrin reaktiivinen. vertailu
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
Vahvistimet mitattiin Miller Audio Researchin QC Suite -mittalaitteistolla.
Mittauksissa on kuormana kahdeksan ohmin vastus. Eri vaihekulmat mitataan siksi, että reaalimaailmassa kaiutin ei esiinny vahvistimelle puhtaasti
resistiivisenä kuormana eli vastuksena. Tällaisen vahvistimen tehokuutio
on tasainen vaakapinta. Jännitteen ollessa virtaa edellä on kuorma induktiivinen.
Vahvistin toimii vakaasti neljän ohmin impedanssiin, mutta
kahdella ohmilla tehotaso laskee ja jyrkät vaihekulmat
pudottavat virranantokykyä edelleen.
Cambridge Audio Azur 351A
NAD C 326BEE
Onkyo A-9050
Vahvistin toimii vakaasti neljän ohmin impedanssiin, mutta
kahdella ohmilla tehotaso laskee ja jyrkät vaihekulmat
pudottavat virranantokykyä edelleen.
NAD tuottaa reilusti tehoa vielä kahteen ohmiin, ja jyrkät
vaihekulmat alkavat vaikuttaa toimintaan vasta yhden
ohmin kuormalla.
Vahvistin tuottaa reilusti tehoa vielä kahteen ohmiin, eivätkä
jyrkätkään vaihekulmat vähennä antotehoa.
Pioneer A-50
Yamaha A-S500
Yarland FV-34A
Antoteho kasvaa vakaasti aina kahteen ohmiin asti, eivätkä
jyrkät vaihekulmat pudota antojännitettä
Vahvistin tuottaa suuren ja kasvavan tehon kahden ohmin kuormaan saakka. ?Power Management. Desibelin heitto kuuloalueen äärirajoilla ei ole vielä merkittävää, ja sen voi usein korjata sävynsäädöillä.
Audio Analogue Crescendo
Cambridge Audio Azur 351A
NAD C 326BEE
Onkyo A-9050
Taajuusvaste on tasainen myös impedanssiltaan vaihtelevalla kaiutinkuormalla.
Impedanssiltaan vaihteleva kaiutinkuorma ei
näy voimakkaana vaihteluna taajuusvasteessa.
Taajuusvaste on suora sekä resistiivisellä että
reaktiivisella kuormalla.
Pioneer A-50
Yamaha A-S500
Taajuusvaste ei mutkittele oikealla
kaiutinkuormalla
vertailu
Hetkellinen teho, 8/4/2 ohm
Tehonkulutus idle/10 W@8 ohm
Virranantokyky, 1 µs
Pääteasteen impedanssi, 1 kHz
Linjatulon impedanssi
Kanavatasapaino, 0,001/0,1 W
Häiriöetäisyys, A-paino
Harmoninen särö,
20 Hz/1 kHz, 1 W
Intermodulaatiosärö,
1 W, 2nd/3rd
Kanavaerotus,
1/20 kHz
Yliohjaustaso,
thd@1 kHz >0,1 %
Audio Analogue Cambridge Audio
NAD C 326BEE
Crescendo
Azur 351A
70/97/88 W
59/87/81 W
120/171/185 W
14/38 W
14/33 W
33/142 W
17 A
16 A
50 A
0,03 ohm
0,18 ohm
0,03 ohm
32 kohm
41 kohm
90 kohm
0,0/0,0 dB
0,0/0,2 dB
0,1/0,1 dB
Onkyo A-9050
Pioneer A-50
Yamaha A-S500
140/212/262 W
56/103 W
52 A
0,11 ohm
30 kohm
0,1/0,2 dB
100/166/249 W
26/49 W
suojapiirit
0,05 ohm
50 kohm
0,2/0,3 dB
155/241/300 W
30/143 W
46 A
0,03 ohm
47 kohm
0,0/0,0 dB
Yarland
4 ohm
81 dB
Yarland
8 ohm
81 dB
0,008/0,008 % 0,010/0,008 % 0,007/0,009 % 0,007/0,008 %
12,0/0,84 %
9,2/1,9 %
0,011/0,002 % 0,003/0,006 % 0,001/0,002 % 0,003/0,006 % 0,004/0,005 % 0,003/0,006 % 0,002/0,005 %
0,66/0,20 %
1,17/0,19 %
Audio
Analogue
81 dB
Cambridge
Audio
92 dB
NAD
0,250/0,016 % 0,017/0,008 %
95 dB
0,002/
<0,001 %
Onkyo
digiotto
92 dB
Yarland
FV-34A-IV
6/2/1 W
102/- W
2A
8,7/14,5 ohm
41 kohm
1,1?1,8/0,7?1,1 dB
Onkyo
91 dB
Pioneer
Yamaha
79 dB
92 dB
60/53 dB
66/52 dB
63/58 dB
69/58 dB
70/60 dB
70/66 dB
79/53 dB
69/61 dB
74/58 dB
1,9 V
>3 V
>3 V
>3 V
Jitter 299 ps
>3 V
>3 V
>3 V
>3 V
herkkien kaiuttimien kanssa hurinana.
Kanavatasapaino pysyy täydellisenä
kaikilla voimakkuusasetuksilla digisäädön
ansiosta. (1
?
?
?
-
8,2 kg
transistori
muovi
rulla
4
?
?/1/2/-/digi, 1 dB
6,3 mm
?
?
?
-
11,1 kg
transistori
metalli
rulla
5
?/-/-/-/digi, 1 dB portaat
6,3 mm
?
?
-
10,3 kg
transistori
muovi
rulla
5
?/-/-/-/digi, 0,5 dB
6,3 mm
2
?
-
16 kg
putki
puu/metalli
rulla
2
-/-/-/-/analoginen
?
-
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
-
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
?
-
?
?
?
?
?
?
?
?
-
soft clipping
auto standby
?
?
?
?
portaaton
?
?
power
management
?
?
?
4 ja 8 ohm
kaiutinlähdöt
Onkyo A-9050
Pioneer A-50
Yamaha A-S500
7
8,2
8
7,6
6,5
7,3
6
6,6
7,5
8,3
6,5
7,5
Audio Analogue Cambridge Audio
NAD C 326BEE
Crescendo
Azur 351A
699 ?
449 ?
459 ?
Hinta
Muuta
(1
volume scale
Onkyo A-9050
Pioneer A-50
Yamaha A-S500
erotettu sillalla
pisteet
Paino
Ääni
Mittaukset
Ominaisuudet
Yhteensä
50%
25%
25%
100%
Audio Analogue Cambridge Audio
NAD C 326BEE
Crescendo
Azur 351A
8
7,75
7,75
5,5
7,4
8,6
5,5
6,5
7
6,8
7,4
7,8
Yarland
FV-34A-IV
6,5
2,1
3
4,5
31. Pohjakohinan taso on matalia
taajuuksia kohti kasvava (?77 dBV @
20 Hz), mikä saattaa kuulua erittäin
info
NAD C 326BEE
Tyydyttävää kanavaerotusta lukuun ottamatta mittaustulokset ovat kiitettävät.
Onkyo A-9050
Tyydyttävää kanavaerotusta lukuun
ottamatta mittaukset ovat moitteettomat
sekä analogi- että digiotolla.
Cambridge Audio Azur 351A
Oikean kanavan pohjakohina ja särötaso
on matalilla taajuuksilla vasempaa
korkeampi, mutta ongelma ei ole kuuluva.
Muuten mittaustulokset ovat moitteettomat.
Pioneer A-50
Häiriöetäisyys on tyydyttävä, ja herkillä
kaiuttimilla pohjakohina saattaa kuulua.
Muut mittausarvot ovat moitteettomat.
Yamaha A-S500
Mittausarvot ovat hyvät, ja alhainen särö
koostuu pääosin toisesta harmonisesta.
Yarland FV-34A
Yarlandin mittaustulokset eivät
transistorimaailmaan tottuneelle näytä
kummoisilta. Voimakkuuden porrastuksen voi
valita neljästä vaihtoehdosta.
Audio Analogue Crescendo
Yliohjaustaso on melko alhainen, ja
särötaso alkaa kasvaa jo 1,5 voltin
ottojännitteellä. (1
. Särölukemat ovat aivan eri
kertaluokkaa, mutta toisen harmonisen
suuri osuus ei muuta ääntä raa?aksi.
499 ?
595 ?
549 ?
Yarland
FV-34A-IV
595 ?
Mitat (l x k x s)
44,5x8,1x38 cm
43x8,6x34 cm
43,5x11,6x33,2 cm
43,5x13,9x33 cm
43,5x13,8x35,7 cm
43,5x15,1x38,7 cm
32x15x28 cm
Massa
Toimintaperiaate
Etulevyn materiaali
Äänilähteen valinta
Analogiset linjatulot
3,5 mm tulo etulevyssä
Levysoitinotto (MM/MC)
Digitaalitulot (opt/coax/usb)
Digitaalilähtö (opt/coax)
Äänenvoimakkuussäädin, portaat
Kuulokeliitäntä
Esivahvistinlähtö
Päätevahvistinotto
Erotettava etu- ja pääteaste
Tallenninlähtö
Subwooferlähtö
Kotiteatteritulo
Kaiutinterminaalit
paljas johto
banaani
haarukka
b-kaiutinlähdöt
Sävynsäätimet
Loudness
Sävysäätimien ohitus
Kanavatasapainon säädin
Kauko-ohjausväylä
Trigger
10,5 kg
transistori
metalli
rulla
5
?
-/-/-/-/digi, muokattava
6,3 mm
?
?
6 kg
transistori
metalli
suoravalinta
5
?
-/-/-/?
-/analoginen
6,3 mm
?
-
6,9 kg
transistori
muovi
suoravalinta
7
?
-/-/-/-/analoginen
6,3 mm
. Tämän vuoksi Audio
Analoguen mittaukset tehtiin poikkeuksellisesti 1,4 voltin signaalilla.
Harmoninen särö koostuu pääosin parittomista komponenteista ja on matalilla
taajuuksilla transistorivahvistimeksi
korkea
Rytmikäs, eheä ja dynaaminen toisto toimii varsinkin
kevyemmällä mätkeellä mainiosti. Eheä äänen ja tekniikan liitto tekee NADista
yleispätevän vahvistimen monenlaisen oheiskaluston kanssa. Vanavedessä seuraava Cambridge Audio on vähävirtainen, matalalinjainen ja uuden tekniikan
perinteisiin kuosiin yhdistävä vahvistin, joka soi hillityn yleispätevästi.
Vertailun selvästi kallein vahvistin, Audio Analogue, saa pienellä erolla korkeimmat kuuntelupisteet. 8-/10
32. Yarlandin perinteikästä putkihehkua ei voi vähätellä. Se tarjoaa
paljon tehoa hyvin suoritusarvoin ja kuulostaa samalla sivistyneeltä
ja miellyttävän eloisalta. Monilta osin vahvistin on teknisesti onnistunut, mutta suoritus ei ole täysin tasapainoinen.
Testin pääjoukon ulkopuolelle teknisesti sijoittuva Yarland on mielenkiintoinen
tapaus. Dynaaminen soundi on kyllä keskialueella hiukan suoraviivainen
ja matta, eikä sävymaailma pärjää parhaimmille, mutta tunne ehjästä kokonaisuudesta saa
huomion keskittymään musiikkiin. Kiitettävä tekninen suorituskyky ja kattavat liitännät kruunaavat soundilliset avut.
Onkyon puhdas ääni, hyvä suorituskyky ja digiliitännät kiilaavat sen pisteissä
kakkoseksi ohi tasavarman, tehokkaan ja eloisan Yamahan. NAD on tasainen suoriutuja äänellisesti, mittauksiltaan ja ominaisuuksiltaan. Hiljaisella äänenvoimakkuudella ja sopivassa ympäristössä Yarland voi toimia hienosti.
?????
NAD
C 326BEE
?????
testivoittaja
NADin valttina on erinomainen tekninen suorituskyky. vertailu
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
yhteenveto
Testattujen vahvistimien toimintaperiaatteet vaihtelevat, mutta tekniset
ratkaisut eivät sinällään ole syy jättää laitetta hankintaharkinnan ulkopuolelle.
Kokonaisuutena menestyvät niin perinteikkäät kuin uudempiakin tekniikoita
käyttävät vahvistimet.
Pisteinä arvioituna neljän kärki on erittäin tasainen. Musiikintoistin ja rokkitykki, jossa on myös tiettyä
yleispätevyyttä. Lisäksi
hankintahintakin on edullinen.
info
Hinta:
459 ?
Lisätietoja: www.ah-hifisystems.fi,
www.nadelectronics.com
? Eloisan puhdas ääni
? Hyvät mittaustulokset
? Paljon liitäntöjä
? Ei digitaaliottoja
? Muovinen rakenne
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Reippaasti ja skarpisti etenevä soundi, jossa ei kuitenkaan kuulu monia muita vahvistimia
vaivaavaa kirpakkuutta liikaa. Hillityn siisti olemus ja hyvä viimeistely aina kannen
alle tekevät siitä houkuttelevan vaihtoehdon, vaikka mittaustulokset eivät täysin moitteettomia olekaan.
Pioneerin sijoitusta pudottaa sen taipumus korostaa korkeita taajuuksia. Siinä on teknisiä rajoitteita, mutta samalla äänessä on jotain houkuttavaa. Diskantti on peltisoundeissa hyvinkin sivistynyt ja parhaimmillaan jopa miellyttävä
Kokonaisuutena melko kykeneväinen vahvistin, jota ei kannata sovittaa
kovin kireäsoundiseen seurueeseen. Digiotolla soundi saattaa pyöristyä suurpiirteisemmäksi mutta samalla miellyttävämmäksi, ainakin korkeatasoiseen cd-soittimeen verrattuna.
Klassisen näköinen Yamaha luottaa hyväksi todettuun tekniikkaan ja
suoriutuu mittauksista moitteitta sekä soi napakan tarkasti. vertailu
?????
?????
Onkyo A-9050
Yamaha A-S500
Selkeälinjainen mutta perinteitä kunnioittava Onkyo on tavallinen transistorivahvistin, mutta se osaa käsitellä puhtaasti myös digisignaalit. Portaaton loudness-toiminto säilyttää
musiikin täyteläisenä myös hiljaisilla kuunteluvoimakkuuksilla.
info
info
Hinta:
499 ?
Lisätietoja: www.loudgroup.fi,
www.eu.onkyo.com
? Digitulot
? Erotteleva ja kontrolloitu ääni
? Hyvä suorituskyky
? Digioton suuret voimakkuuden
portaat
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Analogiotto
Puhdas ja läsnäoleva soundi. Tietty nasevuus kuuluu muös keskialueen lauluäänissä,
joiden kuivakan sävyn positiivisena puolena on pistemäisyys ja subjektiivinen tarkkuuden
tuntu. Basso napsuu kuivakan ripeästi, diskantti
helähtää ilman turhaa ujostelua. Elämysten tuottamisen saralla testijoukosta löytyy
vakuuttavampiakin. 7-/10
33. Erotteleva ja läsnä
oleva ääni on dynaaminen. Varsinkin aikuishenkinen rock toimii hyvin, roisimpi soundi
taas hiukan heikommin. Monet instrumentit toistuvat erottelevasti ja moitteetta,
joskin hitusen viileää sävyä kylkeensä saaden. Virvelin vispilä sihisee suoraviivaisesti, pelti helisee pidäkkeettä. Suuri teho ja hyvät mittaustulokset mahdollistavat luotettavan toiminnan monenlaisissa hifikattauksissa. Esitys on hifimielessä hyvin oikeaoppinen, dynaaminen ja tasapainoinen, eikä
rasitusoireitakaan ilmaannu helposti. Ääni on miellyttävä, mutta tarkkuuden suhteen analogialiitäntä tarjoaa
uskottavamman esityksen. Rytmi tuntuu hiukan hidastuvan ja ääriviivat
pehmenevän. Suuri antoteho kaikenlaisiin kuormiin sekä taajuustoiston immuniteetti kaiuttimien impedanssin muutoksille tekevät siitä monipuolisen työjuhdan monenlaisiin laitekokonaisuuksiin. Tosin vahvistimen soundimaailma tuntui paranevan laitteen
lämmetessä. Rasittavaksi
soundia ei silti voi luonnehtia, vaikka diskantti ei sieltä miellyttämisenhaluisimmasta
päästä olekaan. Miellyttävä kokonaisuus joka tapauksessa. Äänikuva on vakaa ja keskelle painottunut.
Vahvistin tuntuu pitävän kaiuttimet tiukassa kontrollissa, eikä liiallista notkumista tai
räiskyviä sävymaalailuja kuulu. 7/10
Hinta:
549 ?
Lisätietoja: www.yamaha.fi
? Paljon tehoa
? Hyvät mittaustulokset
? Ei digiottoja
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Ytimekäs, napakka ja kipakkakin äänimaailma. 7,5/10
Digiotto
Hiukan pehmeäsävyisempi, ääripääkorosteisempi ja sihahtelevampi soundi kuin vertailusoittimen dynaamisella avustuksella
Tavanomaista
alakeskielueen ohuutta tai diskantin ylikirkkautta ei ole, joten monenlainen musiikki
toistuu toimivalla tyylillä. Rauhallinen
eteneminen sopii varsinkin sellaisille levyillä, jotka roisimmilla vahvistimilla alkavat hipoa
kuuntelukelvottomuuden rajoja. Tästä huolimatta ääni ei tonaalisesti ole lainkaan tumma
tai tukkoinen, enemmänkin hienoisen steriili. Ääni on
avoimen rullaava ja vie huomion musiikkiin. Linjaotto säröytyy melko alhaisilla jännitteillä, joten oheiskaluston valintaan täytyy kiinnittää huomiota.
Cambridge Audio
Azur 351A
info
Hinta:
449 ?
Lisätietoja: www.highendstudio.fi,
www.cambridgeaudio.co.uk
? Rauhallisen sivistynyt ääni
? USB-otto
? Liitinpaneelin selkeät
merkinnät
? Hyvä kaukosäädin
? Alhainen virrankulutus
Audio Analogue
Crescendo
info
Hinta:
699 ?
Lisätietoja: www.hifiplus.fi,
www.audioanalogue.com
? Ei subbari- tai
esivahvistinlähtöä
? Linjaotto yliohjautuu helposti
? Ei digiottoja
? Saattaa hurista herkillä
kaiuttimilla
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Puhdas ja sivistynyt sävymaailma. Usb-liitäntä kasvattaa käyttömahdollisuuksia, ja analogitulojen määrä on riittävä.
3,5-millinen plugi etulevyssä helpottaa mobiililaitteen tilapäistä kytkemistä. Laulaja on taaempana kuin kipakimmissa, samoin
peltisoundeissa on enemmän kliinistä puhtautta kuin rupista messinkiä. Miellyttävä kaukosäädin on selkeä.
Siistin puhdaslinjaisen Audio Analoguen sisällä sykkii d-luokan sydän. Rokinräime etenee rullaavasti ja
rivakasti, ei aina ehkä kovin sivistyneesti, mutta silti miellyttävin sävyin. vertailu
Integroidut stereovahvistimet 450?700 ?
?????
?????
Vähävirtainen ja matalalinjainen Cambridge Audio soi rauhallisen
sivistyneesti mutta analyyttisesti. Ei siis rokkitykki vaan hifiharrastajan valinta.
Sivistynyt, analyyttinen ääni toimii hyvin yleispätevästi, joten vahvistin nousee kokonaisuutena keskitason yläpuolelle. Toimiva
kokonaisuus, kyky tuottaa musiikkiin eloa ja muutenkin sopivan yleispätevä esitys vie
vahvistimen testin kärkeen. 8-/10
34
? Avoin, tarkka ja
kokonaisvaltainen ääni
? Äänenvoimakkuussäätimen
muokattavuus
? Voimakkuussäätimen ohittava
kotiteatterikytkentä
? Hyvä viimeistely
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Skarppi mutta samalla rasittamaton ja avoin soundi. Hyvällä hyötysuhteella ja digitaaliohjauksella toimiva italialainen toimii tasalaatuisesti monenlaisten kaiuttimien kanssa. Tehoreservit eivät ole ehtymättömät, mutta suorituskyky on kokonaisuutena hyvä. Virranantokyky riittää
neljän ohmin kuormiin. Innostamaton se ei silti ole, vaikka riuskaotteisin mukaansa tempaavuus jää puolitiehen. 8/10. Bassotoisto on napakka, joskaan ei dynaamisin mahdollinen.
Kokonaisvaltainen esitys kuitenkin kuljettaa ajatukset soundin sijaan musiikkiin
Tämä tuo
ääneen tiettyä läpinäkyvyyden ja erottelun tunnetta, mutta samalla syö alemman keskialueen bodya soittimien perusäänialueelta. vertailu
?????
?????
Putkitoiminen vaihtoehto:
D-luokan päätteisiin nojaava Pioneer tuottaa vakaasti kasvavan
tehon kahden ohmin kuormaan asti. Sopivassa seurassa
läpivalaisu voi kuitenkin toimia laitteistoa tasapainottavana ominaisuutena.
Yarland on yksi edullisimmista putkitoimisista integroiduista vahvistimista. Kuunteluissa havaittu keskialueen esiintyöntyminen johtuu juuri vahvistimen ja testikaiuttimen sovituksesta. Bassotoisto
on ohuehko mutta napakka. Korkea pohjakohina voi kuulua
herkillä kaiuttimilla. Tietyin varauksin ihan toimiva
kokonaisuus, jos ylä-äänien liiallinen läpivalaisu ei hirvitä. Keskialue on ajoittain hiukan turhankin esiintyöntyvä, mikä saa laulajan
tulemaan joillakin äänitteillä syliin saakka. 6,5/10
Yarland FV-34A
info
Hinta:
595 ?
Lisätietoja: www.idealpoint.fi,
www.yarland.com
? Nautittavan mukaansatempaava
ääni varauksin
? Kranttu käytetyille kaiuttimille
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Iskevä, skarppi ja eloisa ääni. Se on vertailussa mukana kuriositeettina, sillä pienitehoisen single ended -vahvistimen käyttäjä sovittaa sen yleensä herkkien
ja impedanssiltaan helpoksi miellettävien kaiuttimien pariksi. Impedanssin kasvu korkeilla taajuuksilla aiheuttaa sen, että diskantti korostuu lähes kaikenlaisilla kaiuttimilla.
Ylierottelevuuden tuntu saattaa kasvaa liialliseksi kovapintaisessa
huoneessa, mikä ilmenee myös ohuena äänenä. Sopivan kaiutinparin kanssa
Yarland on parhaimmillaan innostavan nautittava vahvistin, kunhan
parin watin tehontarvetta ei ylitetä.
Pioneer A-50
info
Hinta:
595 ?
Lisätietoja: www.pioneer.fi
? Erotteleva ääni
? Paljon tehoa
? Alhainen virrankulutus
? Diskantin korostuminen tekee
äänestä ohuen
? Korkea kohinataso
? Linjaottojen asettelu
kuunteluarvio
Mikael Nederström
Kertaluokkaa muuta joukkoa kirkkaampi ja keskialueeltaan ohkaisempi esitys. Pelti helisee ja sähisee pidäkkeettä. 6,5/10
35. Kitara alkaa säröytyä kohtuullisen aikaisin, kun vahvistinta
soittaa kovempaa. Soundi on siten hiukan
muita enemmän äänite- ja myös oheislaitteistoriippuvainen. Peltisoundissa kuuluu enemmän yläharmonisia
kuin runkoääniä, kitarassa korostuu teräskieli nailonisen sijaan. Yleispätevyys vaatisi kuitenkin oheislaitteiston
huolellista sovittamista ja herkempää kaiutinratkaisua. Taajuusvasteen mutkien ja voimakkuudenrajoitusten takia vahvistinta
on vaikea saada samalle viivalle muun joukon kanssa, mutta parhaimmillaan ääni on joka
tapauksessa nautittavan eloisa ja innostava. Sointitasapaino on kertaluokkaa kevyempi kuin muissa
testatuissa